כך תתכוננו לראיונות עבודה כמתכנתים/ות – עודד בלזדה

תחילה מעט על עצמי, אני עודד – התחלתי לעבוד כמפתח בקאנד לפני כ-6 שנים לאחר שירות לא-טכנולוגי וקורס מקצועי ב-4 השנים האחרונות אני עובד ב-JFrog. אף אחד לא אוהב ראיונות עבודה ואפילו יותר מזה – הכנה לראיון עבודה הראשון, במהלך הקריירה עברתי מספר ראיונות עבודה, גם כמרואיין וגם כמראיין.

בראייתי, הכנה לראיון עבודה מורכבת מ-2 חלקים – החלק ה״פסיבי״ והחלק ה״אקטיבי״.

החלק ה״אקטיבי״ הוא זה שרובכם כבר מכיר, זה הכולל חרישה על leetcode וחזרה על קורסים מהתואר, בפוסט הבא אבקש להתמקד בחלק ה״פסיבי״ שלדעתי הוא החלק החשוב באמת, זהו החלק שצריך ללוות אתכם לכל אורך התואר וגם לאורך הקריירה ויהפוך לחלק מהשגרה שלכם. 

  1.  החזיקו פרוייקטים בארסנל – גם למראיין הטוב ביותר קשה להעריך יכולות טכנולוגיות של מועמד במהלך ראיון של שעה, אם אתם בדרך לראיון העבודה הראשון, בנו פרויקט אישי מחוץ למסגרת הלימודים, קחו בחשבון שעל אותו משרה שאתם מתמיינים אליה מתמיינים עוד כ-20 בוגרי תואר דומה ולכולם פרוייקטים שבנו כחלק מהתואר – צרו לכם ייחוד בנוף ובנו פרוייקט אישי. אין לאף אחד ציפייה שתבנו את גוגל או פייסבוק מחדש, מספיק פרויקט קטן הכולל יישום של 2-3 מושגים שלמדתם, לאורך הזמן תוכלו לטפח את אותו פרויקט ולהוסיף אליו פיצ׳רים חדשים.
  2. הרחיבו אופקים מעבר לתואר – תואר במדעי המחשב לא נועד להכשיר אתכם לעבודה בתעשייה, הוא נועד להכשיר אתכם לאקדמיה. למזלכם, האינטרנט מלא בתוכן נגיש ואיכותי.
  3. הירשמו לאתרים כמו udemy או pluralsight בשביל קורסים קצרים בכל נושא שתוכלו לחשוב עליו, הרשמו לedx או coursera כדי לקבל קורסים אוניברסיטאיים ממרצים בעלי שם, רכשו ספרים מקצועיים בנושאים שמעניינים אתכם.  לא משנה מה הדרך שתבחרו, דאגו להעשיר את הידע שלכם באופן רציף מעבר לגבולות האקדמיה, את הידע החדש שתרכשו תוכלו להוסיף לפרויקט האישי שלכם ולציין זאת בקורות החיים ובלינקדאין. למדו את השפה – סביר להניח כי במהלך הלמידה תחשפו למושגים טכנולוגיים: ״קוברנטיס״, ״ראביט״, ״דוקר״ וכדומה. אל תחששו מהמושגים ודאגו להכירם כי זו השפה בה מדברים בתעשייה, כאשר אתם שומעים מילה שאינכם מבינים דאגו לחפש אותה באינטרנט ולהבין אותה. אף אחד לא מצפה שתהיו מומחים בכל תחום ותחום אך היכרות בסיסית עם מושגים אלו יבליטו אתכם לעומת שאר המועמדים ויתנו לכם יתרון משמעותי.
  4. פתחו תקשורת אישית – בבסיסו, ראיון עבודה הוא למעשה שיחת מכירה – אתם מציעים את היכולות שלכם למעסיק ומצפים בתקווה לקבל עליהן תשלום, כישורים טכניים לא יספיקו כדי למכור את עצמכם בצורה מיטבית, לשם כך דרושה גם יכולת תקשורת אישית. תקשורת אישית היא מיומנות שאינה נופלת מכל מיומנות טכנית אחרת שתלמדו ולדעתי אף עולה על כולן ויש להתאמן עליה באופן תדיר כמו כל מיומנות. מהניסיון האישי שלי, אני ממליץ בחום על הספר ״כיצד לרכוש ידידים והשפעה״ של דייל קרנגי, זה ספר שנכתב לפני כ-80 שנים ועדיין מאוד רלוונטי להיום.
  5. בססו נוכחות דיגיטלית – כפי שאתם מחפשים את מקום העבודה בגוגל בטרם הראיון כך גם יעשה המראיין – בססו מראש את הנוכחות הדיגיטלית שלכם. בנו אתר שיהווה זרוע של קורות החיים שלכם, הוסיפו שם מידע על עצמכם, קישורים רלוונטים ללינקדאין ולגיטהאב הפרטי שלכם, הסברים קצרים על פרויקטים שבניתם ומה הוביל אתכם לבנות אותם. אין צורך לבנות אתר מאפס, כלים כמו wix או wordpress יאפשרו לכם לבנות אתר עם כתובת אישית בשעה קצרה. תחזקו לינקדאין פעיל, סיימתם קורס בudemy – הוסיפו אותו לשם, ראיתם חברה שמעניינת אתכם – הגיבו על הפוסטים שלה ותכירו את פועלה, הגיבו למגייסים ודאגו שיכירו אתכם. במידת האפשר, תרמו לפרויקטי קוד פתוח, תעזרו כך גם לעצמם וגם לקהילה. נקו את הרשתות החברתיות שלכם מכל דבר שלדעתכם יפגע בגיוס – אין הפרדה כיום בין המרחב הווירטואלי לבין המרחב הפיזי ומגייסים לא יהססו לפסול מועמד בשל דעות ברשתות החברתיות שאינן הולמות את ערכי החברה.

הצטרפו לניוזלטר שלנו

קבלו ישירות למייל משרות חדשות, עדכונים על אירועים וסדנאות, טיפים מעולם הקריירה ועוד.

בקשה לתיאום פגישת ייעוץ קריירה

  • פגישות בזום או פרונטלית
  • אורך פגישת הייעוץ כשעה
  • הפגישות בעלות סמלית לסטודנטים/יות ובוגרים/ות
פרטים אישיים
דילוג לתוכן