אז למה קריירה באנרגיה מתחדשת? – עדי רז וניצן סעדון

ההתחממות הגלובאלית איננה תופעה חדשה לאיש, וקיים קונצנזוס רחב לגבי השלכותיה ההרסניות על  האנושות והחיים בכדור הארץ בכלל. כחלק מוועידת פריז בשנת 2015 רוב מדינות העולם, וביניהן ישראל, התחייבו שעד שנת 2050 הן יעברו למאה אחוז שימוש באנרגיה ירוקה, ולהחלטה זו השלכות עצומות על החיים של כולנו. נכון להיום, רק קצת יותר מעשירית האנרגיה שנצרכה בישראל בשנה שעברה הגיעה ממקורות של אנרגיות מתחדשות.

כיום, אין מקור אנרגיה בעולם שהוא הגביע הקדוש. כל מדינה מנהלת תמהיל שונה של מספר מקורות אנרגיה שונים העומדים לרשותה, ולכל אחת יש טכנולוגיות ייצור אנרגיה שמתאימות לה בהתאם לאתגריה הייחודיים.  במדינות מעוננות ומועטות בשמש למשל, אין יתרון בהתקנת פאנלים סולארים, ובמדינות בהן מעט רוח אין יכולת מספיקה להפקת אנרגיה מטורבינות רוח. רוב מדינות העולם עדיין בתהליך גיבוש מדיניות אנרגיה או בהטמעת טכנולוגיות חדשות להפקת האנרגיה, אשר תוביל אותן לשנת 2050 עם ודאות ויציבות אנרגטית מצד אחד, ומצד שני כל זאת תוך הפקת אנרגיה ירוקה ומתחדשת.

לו רק פתרון הקסם היה ברור כמו להציף את גגות ישראל באלפי מטרים מרובעים של פאנלים סולריים או להציב שדות רחבים הנמשכים עד האופק של מאות טורבינות רוח. בעיה עיקרית נוספת בפניה עומדים קהילת המדענים והיזמים היא בעיית אגירת האנרגיה. אגירת אנרגיה היא תחום מורכב ומסובך שאינו נופל בחשיבותו מזה של אתגר הייצור. נניח ויש קהילה שמתסמכת לחלוטין על פאנלים סולריים בצריכת החשמל שלה. היה וזכתה ביום שטוף שמש, מה יעשו חברי הקהילה בלילה? או ביום מעונן או גשום בו מערכת החשמל לא תוכל לעמוד בביקוש הצריכה. הבעיה הזו, של טכנולוגיות הפקת אנרגיה ירוקה הגדירה סטנדרט נוסף לכל רשת מקומית- עליה להיות אמינה, ולהצליח לספק בכל זמן את הביקוש לאנרגיה. לשם כך, נרצה להיות מסוגלים לאחסן עודפי ייצור בסוללות או טכנולוגיות שונות המסוגלות להכיל כמות אנרגיה אדירה

מלבד ההתמודדות עם החור באוזון שמצטמצם בעזרת החלטות מועידת מונטריאול ב1987, זו הפעם הראשונה שלאנושות יש אתגר מסדר גודל חדש ומבהיל בעל השפעות מידיות שהיא מנסה להתאחד סביבו, ולגבש פתרון לטובת כלל החיים בכדור הארץ בשיתוף פעולה חוצה יבשות ותרבויות.

לא ניתן להמעיט בגודל השעה. האחריות לעשות שימוש חכם ויעיל במשאבים האנרגטיים העומדים לרשות כל אחד ואחת היא אוניברסלית. באוגוסט האחרון כשרוסיה הודיעה על הפסקת אספקת הגז שלה למדינות האיחוד האירופי קיבל אזרח הולנדי ממוצע הודעה שעליו להתקלח 5 דקות בלבד. ארצות הברית, כמעצמה עולמית בכל שתחום שניתן להעלות על הדעת, נחלצה לעזרת חבר אך עדיין המחירים לא ירדו כפי שראש ממשלת גרמניה היה רוצה. אין ספק שחולשות כלכלת הכפר הגלובלי נוכחות בכל אירוע קונפליקט גיאופוליטי כזה או אחר, אך המשמעות היא שזה יורגש לא רק על ידי אזרחי אירופה אלה על ידי תושבי העולם כולו.

אז איך זה משתלב עם בחירת התעסוקה של כולנו? יש לנו הזדמנות לבחור תעסוקה בתחום שבראש ובראשונה  הוא בעל ערך חיובי לעולם, ולצד זאת מאפשר להתפרנס בכבוד. בשנת 2022, השקיעו ברחבי העולם 1.1 טריליון דולר באנרגיות מתחדשות, במחקר אקדמי, בפיתוח טכנולוגיות חדשות ובהתקנת מערכות ייצור ואגירת אנרגיה. את הסכום הנ"ל משקיעות מדינות וכן גופים פרטיים כגון חברות שמגיעות משוק האנרגיה, חברות שמשקיעות בתחבורה נקייה, חברות בנייה שמשקיעות בבניה ירוקה, וחברות טכנולוגיה מכל הסוגים שנדרשות להתאים את הטכנולוגיה למציאות העולמית.

המשאבים הרבים יחד עם הצמיחה המסחררת בתחום דורשים כוח אדם מתחומי דעת שונים; מדענים, מתכנתים, כלכלנים, אנשי פרסום, רגולטורים ועוד. ככל שיעבור זמן, הביקוש לאנשי מקצוע רלוונטיים יגדל, ויהיה צורך רב בכוח אדם ומשאבים לשם פיתוח מתקנים חדשים ובתחזוקתם וניהולם של אלו הקיימים.

יתרון נוסף בבחירת קריירה מתחום האנרגיה הינו הפוטנציאל לחדשנות. ליבת התחום  מיושנת, ועד לפני עשור תחום זה היה שייך לחברות הנפט והתעשייה המסורתית באופן בלעדי. כעת, הצורך בפתרונות מביא איתו צורך ביזמות, ביצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסה כחלק משינוי מהותי ודינמי שבמסגרתו תחום האנרגיה משנה את פניו מקצה לקצה.

לסיכומו של עניין; לא משנה היכן מילים אלו פוגשות אתכם ואתכן ובאיזה שלב בחיים, חשוב שתדעו שמתרחשת פה מהפכה והיא תפגוש אתכם במוקדם או במאוחר. לבחור בקריירה באנרגיה זה לא לשנות את המקצוע שרכשתם ולמדתם, אלא פירושו לבחור לנתב את המקצוע שלכם להתמודדות עם אתגר חסר תקדים שהאנושות בוחרת לקחת ביחד.

למידע ופעילויות בתחום מוזמנות ומוזמנים להצטרף לקהילת האנרגיה הירושלמית הפועלת באוניברסיטה העברית. הקהילה מארגנת הרצאות ברחבי העיר, סיורים במעבדות ובתעשיה ופעילויות העשרה נוספות הפועלות בתחום האנרגיה. בנוסף, מוזמנים לחבור לארגונים נוספים ברחבי הארץ כגון Ignite the Spark  או EnergyCom.

מוזמנים/ות לשמור על קשר:

הצטרפו לניוזלטר שלנו

קבלו ישירות למייל משרות חדשות, עדכונים על אירועים וסדנאות, טיפים מעולם הקריירה ועוד.

בקשה לתיאום פגישת ייעוץ קריירה

  • פגישות בזום או פרונטלית
  • אורך פגישת הייעוץ כשעה
  • הפגישות בעלות סמלית לסטודנטים/יות ובוגרים/ות
פרטים אישיים
דילוג לתוכן