מה 5 הדברים שקריטי שתדעו לפני שאתן מתראיינות? – מור צח מוכתר Talent Acquisition Manager at Joonko

כל חיי גדלתי בידיעה שכדי להצליח בחיים צריך לבחור מקצוע, לרכוש את ההשכלה הרלוונטית ולהתחיל במסלול. 

לכן, באופן טבעי, לקראת סיום שנות השירות הצבאי שלי התחלתי ללמוד מספר פסיכולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה. הבנתי שזה תחום שמעניין אותי ומיד עם סיום השירות התחלתי ללמוד תואר בפסיכולוגיה. 

איפשהו במהלך התואר הראשון ידעתי שהתחום הזה: 1. מרתק אותי 2. לא באמת מתאים לי. 

ידעתי שאני מאוד נהנית מהעשייה המגוונת, מלתקתק משימות, ליזום דברים גדולים- דברים שיכלו לקרות כהעשרה לצד העבודה כפסיכולוגית, אבל לא כחלק העיקרי.

אבל כאמור- כל חיי גדלתי בהבנה שמרגע שבוחרים- חייבים להתמיד.

ביצעתי את מה שצריך כדי להתקבל לתואר השני בפסיכולוגיה- שמרתי על ממוצע מעל 90, התנדבתי במגוון התנדבויות והתנסויות בתחום הטיפולי, עשיתי את מבחן המתא״ם (מבחן קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה הדומה לפסיכומטרי, שבוחן יכולות בסטטיסטיקה), והגעתי לתואר השני.

לא אלאה אתכם בפרטים, אבל בואו נגיד שסיימתי את התואר השני בידיעה מובהקת ש-

  1. התחום הזה מרתק
  2. אבל הוא לא מתאים לי. בחלקו כן. בעיקרו לא.

הבנתי שאני צריכה לבחור בין המשך מסלול החיים ה״מתוכנן״ שלי לבין האושר של י-

זה הרגע זו שאלתי את עצמי – מה עושה אותי מאושרת?

מכיוון שדאגתי לגוון את העשייה שלי, במהלך לימודי התואר הראשון והשני וההתנדבויות בתחום, גם עבדתי במכון לטיפולים פסיכולוגיים. שם, לאחר 3 שנים כמתאמת טיפול, קיבלתי את ההזדמנות לנהל ולהיות אחראית לגייס אנשי טיפול למכון במשך 3 שנים נוספות. לכן, כשהגעתי לצומת הדרכים הזאת בחיי, ידעתי עוד כמה דברים על עצמי, על הדברים שאני טובה בהם, ועל מה שאני אוהבת לעשות. משהו ברגע הזה, כשאני מראיינת, כשחלקי הפאזל מתחברים בהיכרות עם האדם מולי, הבעיר בי אש של סיפוק שלא הייתה דומה לשום דבר אחר שעשיתי.

מהמסע הזה התובנה העיקרית ביותר שאני יכולה לתת לכם היא- תחוו! תכנסו למסגרת של עבודות כמה שיותר מהר, אם אתם לא מאושרים- תתבוננו עמוק פנימה ותשאלו את עצמכם – למה? מה חסר לי? 

תסתקרנו – תשאלו אנשים סביבכם על התפקידים שלהם, ותזכרו – מותר לכם לשנות את דעתכם. מותר לכם לחקור את הסביבה ואת עצמכם, ולא משנה באיזה גיל – אף פעם לא מאוחר מדיי לשנות מסלול. כשאני מסתכלת אחורה, יש כמה דברים שהייתי רוצה לדעת כשהייתי חסרת ניסיון בראיונות, אז –

מה 5 הדברים שקריטי שתדעו לפני שאתן מתראיינות?

  1. אתן יודעות מה אתן רוצות – חברות לא רוצים לקבל עובדות שלא בטוחות במה הן רוצות לעסוק (״אני בתהליכי חיפוש עצמי״, ״יש כמה דברים שמעניינים אותי, אני לא לגמרי בטוחה איזו מהמשרות שאתם מציעים מתאימה לי״, ״אני פתוחה לכל הצעה״ – אלו משפטים שכדאי להוציא מהלקסיקון בראיונות).
  2. אתן יודעות לענות על השאלות הנפוצות – 

״ספר.י לי על עצמך״ היא כנראה החשובה מכולן. זו ההזדמנות שלכן לספר בצורה מאורגנת וברורה מה הופך אתכן למועמדות המתאימות למשרה. כדי באמת להיות מוכנות לשאלה הזאת תספרו לעצמכן את סיפור חייכן ותשאלו את עצמכן – מה עומד מאחורי כל החלטה שלכן? למשל- למה בחרתן ללמוד את מה שבחרתן ללמוד? מה הוביל אתכן לזה? אם עברתן מקומות עבודה- מה הוביל אתכן לשינויים? תתבוננו עמוק ותבינו למה עשיתן את הבחירות שעשיתן כפי שעשיתן אותן. מראיינים.ות מקצועיים.ות לא מחפשים.ות שלמות, ולא ישפטו את ההחלטות שלכם, אבל הם.ן כן יחפשו כנות ויכולת התבוננות פנימית. כלומר, הבנה אמיתית וכנה של הסיבה מאחורי התנהגויות העבר ויכולת להפיק לקחים וללמוד מהדברים שחוויתן הלאה. לאחר שתהיה לכן הבנה קוהרנטית של רצף החוויות שהובילו אתכן לנקודה הנוכחית, תנסחו אותו בצורה שתהיה ברורה וממוקדת. תזכרו שהמראיינים לא מכירים אתכן. אם לא תציינו את ההישגים שלכן, הם לא ידעו. תחשבו על הצד השני, מה ניתן להבין מבחירת המילים שלכן? מה הסיפור שהמראיינים שומעים?

  1. האמנות היא להיות כנות ופתוחות, אבל לשמור על מיקוד במה שבאמת רלוונטי למשרה שאליה אתן מועמדות, כמו גם לדעת להסביר למה הסיפור שלכן / הדברים שחוויתן הופכים אתכן למועמדות המתאימות ביותר למשרה. תקראו את תיאור המשרה כהכנה לשיחה, תראו מה הכישורים שהחברה מחפשת, ובמידה וזה עונה על מה שיש לכן להציע, תדאגו שהמסר הזה יועבר.
  2. אם בכל זאת, התכוננתן, הגעתן לראיון ונתקלתן בשאלה שאתן לא מצליחות לענות עליה – תשתדלו לא להסתפק בתשובה ״אני לא יודעת״. תראו שאכפת לכן, תנסו להיכנס לנעלי המראיינים.ות, להבין מה המראיינים.ות מנסים.ות להבין ותתנו תשובה חלופית שמסבירה למה אין לכן את התשובה לשאלה ובכל זאת איזה מידע רלוונטי אולי אתן כן יכולות לספק כדי לשפוך אור על הנושא.
  3. פניות וזמינות – להתראיין זו חוויה לא פשוטה שדורשת השקעה של אנרגיה נפשית וזמן. שימו לב שאתן מגישות קורות חיים בתקופה שבה יש לכן פניות שמאפשרת זמינות למענה לשיחות (ובבקשה לא בזמן נהיגה- זה גם מסוכן, גם עשוי להיות רועש, וגם מעביר מסר של חוסר רצינות- בייחוד אם מדובר בראיון שתואם מספיק זמן מראש).
  1. להתכונן – תקראו על החברה ועל המוצר שלה – במידה והתחברתן – תספרו על מה שקראתן ועל הסיבה שבגללה התחברתן לחברה/למוצר- זה אוטומטית יקנה לכם יתרון משום שזה יראה למראיין שאתן רציניות, יסודיות ובאמת מעוניינות בתפקיד.
  2. מודעות להתנהלות שלכן-

הראיון התחיל לפני השיחה והוא ממשיך גם אחרי –

ברגע שהמגייסים ראו את קורות החיים שלך והחליטו להמשיך לתיאום ראיון- יש להם תדמית שלך שהם ציירו בעיני רוחם. בהמשך- הניסוח שבו בחרת לענות להודעה, תמציתיות לעומת הרחבה- הכל משפיע על איך שאת.ה נתפס.ת. אלו לא דברים שמגייסים שמים לב אליהם בהכרח באופן מודע, אבל דברים שבהחלט עשויים להשפיע.

ותזכרו – כולנו בני אדם והמטרה של הראיון היא להכיר אתכם.ן, על כל המכלול שלכם.ן כדי לדעת אם השידוך הזה מתאים לא רק לחברה, אלא גם בשבילכם.ן.

בהצלחה!

מוזמנות ומוזמנים להתחבר אליי בלינקדאין:

Mor Tzach Muchtar

Talent Acquisition Manager at Joonko

הצטרפו לניוזלטר שלנו

קבלו ישירות למייל משרות חדשות, עדכונים על אירועים וסדנאות, טיפים מעולם הקריירה ועוד.

בקשה לתיאום פגישת ייעוץ קריירה

  • פגישות בזום או פרונטלית
  • אורך פגישת הייעוץ כשעה
  • הפגישות בעלות סמלית לסטודנטים/יות ובוגרים/ות
פרטים אישיים
דילוג לתוכן