בשנה האחרונה קודמתי בתוך הארגון בו עבדתי מתחילת הלימודים – תחילה עבדתי כרכז הדיגיטל באגודת הסטודנטים, רכשתי ניסיון רב בכל הקשור לעבודה בדיגיטל. נראה היה שהגעתי לנקודת המיצוי שלי מבחינת התפקיד ומה שהוא הציע בעבורי. למזלי, נקרתה בפניי הזדמנות – נפתחה משרת ראש המחלקה, הבוס שלי עזב את תפקידו והרגשתי שזה היה הרגע שלי לשנות את המערכת מבפנים. זיהיתי שיש פה חלון הזדמנויות להסתכל מעבר לזווית הצרה של הרכז בה התנסיתי עד כה, לעבור לעמדת מנהל המחלקה ובכך לקבל את הסמכות לשנות דברים ולעצב אותם כפי שאני רואה לנכון.
אז באמת אני בא ושואל – מהי "הזדמנות"? הזמנות לפעמים נתפסת כמזל, לפעמים נתפסת כעניין של "טיימינג" ולפעמים נתפסת כעמידה ברף הכישורים הנדרש לאותה העת. בעיניי, הזדמנות היא תמהיל של כל השלושה – מזל, טיימינג וכישורים.
- מזל – בדיוק באותה התקופה של סיום שנת הלימודים ובה התחלתי לחפש אחר הזדמנויות קריירה חדשות, החליט מנהל המחלקה לעזוב את כסאו.
- כישורים – נראה שהספקתי לרכוש את סט הכישורים הנדרש מבחינה מקצועית, הן כדי לנהל את המחלקה מבחינת הידע המקצועי, והן כישורי ניהול את בהיבט ארגון והנעת כוח האדם. כך, הצלחתי לספק את התוכן והמהות של ניהול צוות באחת.
- תזמון – בדיוק במעמד המכרז גם סיימתי את ההתמחות שלי ברשות החדשנות ולוח הזמנים שלי הפך גמיש הרבה יותר.
ואמנם, אם תיארתי את כל המהלכים המובילים להזדמנות, יהיה מוזר לדבר עליה ללא אזכור של נושא הנטוורקינג. לכאורה, זהו מהלך שטעון בהמון קונוטציות שליליות. אוכל להעיד כי לא פעם שמעתי את אזכור המילה בצמוד לתיאורים הנוגעים לאינטרסים, חנפנות, מכירה וקידם עצמי. מניסיוני, לא כך הדבר בפועל, ובבסיסו טמונה בחירה. הצעתי היא להסתכל על כך כעבודה עצמית, טיפוח ההיכרות הפנימית עם היכולות והכישורים שלנו ו"יציאה החוצה" עם יסודות האישיות, היכולות, והניסיון האיתנים בלי "לעשות פוזות" שנחשבות בעינינו כמזויפות.
ואם בנטוורקיג עסקינן, לדעתי הדבר הקריטי להעברת המסר אינו עלות הזמן אלא התועלת שאני מסוגל מפיק ממנו. השאלה שעלינו לשאול היא האם הזמן שאני מקדיש בעבור אדם זר, בעבור מפגש "נטוורקינג" והשיח שאני יוצר עם אנשים חדשים שווה את הזמן שלי בסוף? התשובה היא – כן. מהלך שיצור אותנטיות כמה שיותר גדולה ההוא מהלך שיתפרש בצד השני כעניין כן, רצון לשותפות הדדית, נכונות לסיוע בזמן אמת וקולגה פוטנציאלית בעתיד. שקיפות ואותנטיות הם מרכיבי מפתח בעולם ניהול הנטוורקינג.
המהות של נטוורקינג היא נתינה, מעין צ'ק ליסט של איך אני יכול לעזור לבן אדם שמולי לפני שאני מצפה לקבל עזרה ובכך שאני עוזר לאחרים זה ייצור לי את "הקרקע" לחיבורים עתידיים. כל מי שמדבר אתנו ראוי לתשומת הלב שלנו ולכבוד המינימלי, אין לנו מושג מול מי אנחנו עומדים ועומדות, ולעולם לא נוכל לדעת באיזה צומת דרכים בעתיד נפגש. למעשה בהקשר זה אנו נבחר שלא לקחת סיכון. חשוב לציין כי מהלך מקדים למפגשי נטוורקינג הינו שינוי מחשבתי, אם נכנס למפגש וכשבמחשבתנו המשרה הבאה שלנו, קרוב לוודאי שנשים את אותו אינטרס בקדמת הבמה והדבר יבלוט לעין כל. נסו ליהנות מהאינטראקציה החברתית מתוך ידיעה שהשיח לעיתים מתפתח ונושא פירות, ולעיתים נשאר כשיח בלבד.
ככל שאני חושב על זה – דווקא מהשיחות הכי אקראיות שהיו לי בחיים פגשתי אנשים שמאוחר יותר חזרו לחיי בזמן הלימודים ובעבודה. בין חברים למעשה יצרתי מעין רשת קולגיאלית אקראית, עם אנשים שפגשתי שוב ושוב ושוב במסגרות השונות. מכאן למדתי שאכן כך, לעולם לא תדע מתי תפגוש את שרה מבית חב"ד בטאמל ואת קובי שבפגשת באנפורנה שחלקתם חדר בהוסטל.
ואיך שומרים על קשר? מדובר בסוגיה שנויה במחלוקת או ליתר דיוק – לינקדאין או פייסבוק? אז התשובה המהירה שלי היא בוודאות קודם כל בלינקדאין, חברים חברים, אבל עדיין אנחנו מנסים לשמור על עצמנו כחלק מהוויב העסקי. אם נחשוב על כך לעומק, אני לא בטוח שנרצה לחלוק עם מישהו שאנחנו מעוניינים לעבוד איתו או לחלופין לעשות איתה שיתוף פעולה, את התמונות המביכות שלי בבגד הים מזנזיבר ובטח לא שאני מעריץ נלהב של בריטני – זה פשוט לא מתאים.
שורה תחתונה, מה יוצא לי מזה? נטוורקינג זה Skill מאוד חשוב בעידן ההמלצות. קודם כל אנשים בוחנים את "תיק הממלצות" שלנו טרם יבדקו את היכולות המקצועיות שלנו. לכן נרצה לשמור על "תיק המלצות" חיובי ונמנע מקישוריות שלילית שעלולה לייצר רושם עוד טרם המפגש! אנחנו מעוניינים ליצור "רשת הזדמנויות", רשת של אנשים שישמחו להמליץ עלינו בעתיד כפרסונות ובעלי ובעלות מקצוע.
אם נחזור להזדמנויות, התשובה היא שכנראה אין תשובה חד משמעית. הניסיון שלי מעיד כי צריך לפתח את סט הכישורים שלנו, להיות ערים לתזמונים ייחודיים ולהיעזר במרכיב אקראי ושמו מזל. כדי לתמרץ את כל אלו ולתת פוש למזל ההפכפך, כדאי לעבוד על כישורי הנטוורקינג שלנו. כי בסופו של יום, הרעיונות הכי גדולים, ההצלחות המסחררות וההזדמנויות הגדולות שוכנות בין אנשים כמוני וכמוך.
צאו להכיר אנשים,
מושיק